KMO HR-beleid op mensenmaat

Jij bent de regisseur van je team

Elke werknemer heeft een rol binnen de organisatie. Deze wordt hem of haar toegewezen of men groeit in een bepaalde rol.

 

Door aanwijzingen, bijsturing en feedback groeit men in een bepaalde rol of komt men terug in de rol en presteert men optimaal.

 

Jij bent de regisseur van hoe de zaken verlopen en op welke manier je mensen worden ingezet.

Jouw organisatie is een gemeenschap

Identiteit door diversiteit

 

Bij aanvang van de carrière van een werknemer wordt ingeschat hoe iemand zal functioneren, je spreekt af wat het takenpakket is en met  welke voordelen de werknemer daarvoor zal worden gecompenseerd.

 

Hoe de interacties met collega's, klanten, leveranciers of leidinggevenden zal verlopen wordt doorgaans niet vooraf besproken.

 

▶ Onze aanpak levert een kader om communicatie mogelijk te maken in een omgeving waar empathie wordt nagestreefd en vertrouwen groeit.

 

We vertalen het DNA van jouw bedrijf naar praktische toepassingen die de gang van zaken ondersteunen.

Herkenbaar?

* Je hebt de indruk dat werknemers beter zouden kunnen presteren.
* Er zijn geen evaluaties van de werknemers.

* De rollen zijn niet comfortabel, noch uitdagend.

* Er speelt iets bij het team waar je niet meteen de vinger kan op leggen.
* Werknemers die zorgen voor conflicten

* Er is een hoog ziekteverzuim.

* Een aantal werknemers heeft of lopen het risico op burn out.

* Er is lage klantentevredenheid.

* Er is lage werknemerstevredenheid.
* Er is weinig vertrouwen, flexibiliteit, motivatie of engagement.

communicatie op de werkvloer

Stap 1: Wat is de HR-strategie rond welzijn op het werk?

We bekijken alle elementen rond HR:

 

* Arbeidsreglement
* Contracten

 

* Aanwerving
* Contracten
* Verloning

* Groeipotentieel

* Werkomstandigheden
* Psychosociale aspecten

 

* Communicatie
* Opleiding
* Informele activiteiten
* Ambities

* Klantentevredenheid
* Werknemerstevredenheid
* Ziekteverzuim
* Imago als werkgever
* Carriëreplanning
* Groepsdynamiek


3 Stappen:

1 - Wat is er al?
2 - Doel bepalen
3 - Ondersteuning op groeipunten
 Persoonlijke ondersteuning
 Werknemers motiveren en
    engageren
 Positieve beleving
 Aanwezige werknemers
 Constructieve communicatie

Welke eigenschappen bezitten uw collega's, leidinggevenden en teams en welke zijn relevant binnen uw organisatie?

 

We bevragen alle teamleden op vlak van een aantal kerneigenschappen.

Ook de wettelijk verplichte risicoanalyse psychosociale aspecten kan hierin worden meegenomen.

 

Er zijn alleen goede eigenschappen. Elke context vraagt om een andere aanpak. Iedereen draagt bij op andere momenten.

 

We nemen een foto en ontwikkelen waar nodig.

Stap 2: Je werknemers, dat zijn jouw zaken.

Klopt, wij gaan niet bepalen hoe alles er precies zal uitzien.

 

Niemand kent jouw mensen beter dan jij.

 

Samen streven we ernaar om de puntjes op de i te zetten.

 

Voor elke werknemer, elk team en leidinggevende bekijken we in samenspraak wat het ideale resultaat is.

 


We houden uiteraard rekening met de operationele impact zodat dagdagelijkse activiteiten blijven doorgaan.

 

Het traject wordt pas afgerond wanneer we de gewenste resultaten bereiken.

Stap 3: ... en actie!

Het script en scenario zijn klaar, laat ons beginnen.

 

Het draaiboek bestaat uit:

  • Opleidingen (Communicatie, Feedback geven, Conflicten, Generaties op het werk, welk type leidinggevende ben ik, burn out vermijden...)
  • Workshops (Leer je collega's kennen, Hoe maken we dit bespreekbaar, ...)
  • Begeleiding - Coaching op de werkvloer (1op1, feedbackgesprekken, Bemiddeling, Externe vertrouwenspersoon) 

Alle trajecten kunnen bevatten:

  • Handboek werknemers "Het DNA van de organisatie"
  • 1 dag Opleiding "Communicatie op de werkvloer" ( 1 team of per team leidinggevenden )
  • Permanente ondersteuning tot de beoogde resultaten bereikt worden.
  • Continue feedback elke 2 weken - intervisie elke 6 weken
  • Resultaatsbelofte: hogere werknemerstevredenheid, lager ziekteverzuim.

Voorstelling diensten BeYOE

Download
Voorstelling BeYOE
In dit document vind u een volledige voorstelling van onze trajecten.
Voorstelling WISL en BeYOE xp.pdf
Adobe Acrobat document 3.4 MB

Opleidingen / Workshops

Download
Voorbeeld opleiding/workshop
Hoe goed kennen we elkaar en in welke mate weten we hoe onze collega's over ons denken?
Dag collega, Hoe is het_.pdf
Adobe Acrobat document 2.2 MB

Jouw team aansturen

Welk type leider ben ik 
Hoe geef ik feedback
Wat is mijn meerwaarde voor het team  
Hoe breng ik de bedrijfscultuur over 
Hoe creëer je goesting bij je team - ABC 
Doelstellingen 

Perspectieven en meningen op de werkvloer

Met welke bril kijk ik 
Hoe zie ik wat de ander ziet 
Gerichter samenwerken 
Begrip maakt mild 

Conflicten op de werkvloer

Hoe creëer ik een vangnet 
Hoe vermijd ik Conflicten 
Hoe herken ik conflicten 
Hoe pak ik Conflicten aan
Hoe communiceer ik in een conflict 
Hoe bereiken we een win-win 

Generatieconflicten

Herkennen van de 4 generaties
Sterktes en complementariteit
Behoeftes van elke generatie
Millennials: de thermometers binnen je team

Geef stress en burn out geen kans

Wat is stress 
Hoe vermijd je stress 
Vanaf wanneer is stress ongezond 
Hoe herken je piekmomenten 
Wat zijn de symptomen van burn-out 
Verschil burn-out en depressie 
Je ziet het zelf pas als het te laat is 
Wat kan je eraan doen 
Wie is verantwoordelijk 

 Alle componenten kunnen eveneens apart worden opgestart:

  • Opleiding, workshops, trainingen.
  • Begeleiding / bemiddeling / vertrouwenspersoon

Ziekteverzuim

Telefonische communicatie
Verschillende ziekteverzuim 
Opbouwend gesprek 
Ziekteverzuimtraject
Hoe heet je iemand welkom n'a ziekte 
Hoe communiceer je met collega’s die er nog zijn

Bereken hier uw transparante offerte op maat